Pro mnoho z nás e-mail marketérů právě začíná hlavní sezóna, a to mi přijde skvělý důvod zaměřit se na jednoduché a základní věci.
V dnešním newsletteru najdete checklist dvanácti věcí, na které si dát pozor před odesláním každé kampaně.
1/ Kontrola databáze:
Pravidelná údržba seznamu kontaktů obecně zlepšuje efektivitu. Zamezíte například zbytečnému bounce rate. Ujistěte se, že ve vašem seznamu nejsou neplatné adresy nebo kontakty, které se odhlásily. Pravidelné čištění databáze e-mailů zlepšuje doručitelnost a snižuje pravděpodobnost označení e-mailu jako spam.
2/ Otestujte předmět e-mailu:
Vytvořte několik variant předmětu a zvažte A/B testování, abyste zjistili, která verze nejlépe rezonuje s vaší cílovou skupinou. Mějte na paměti, že předměty by měly být krátké, výstižné a zajímavé.
Vyhýbejte se slovům nebo znakům, která mohou způsobit vyšší míru spam rate, jako jsou “€,$,!”.
Testujte své předměty na různých zařízeních, nezapomínejte na preview text, jako na další možnost rozšíření předmětu. Zkoušet můžete také hodně krátké a hodně dlouhé předměty a zjistit co vám funguje lépe.
Pracujte s předmětem jako s výzvou k akci, vyzkoušejte vzbudit zájem. Nezapomeňte, že předmět prodává otevření e-mailu.
3/ Personalizujte předmět:
Používání prvků personalizace, jako je jméno, zvyšuje otevření e-mailů a angažovanost. Personalizované e-maily působí více přátelsky a pomáhají budovat vztah s příjemcem.
Je to základní forma personalizace a doporučuji to testovat a zkoušet. Právě kvůli tomu, že je to opravdu jednoduché udělat, pravděpodobně to bude používat i vaše konkurence a efekt nemusí být takový. Ale když to nezkusíte, nebudete vědět. Zkuste personalizaci zapojit také třeba do preview textu.
4/ Jasné CTA
Výzva k akci (CTA) by měla být jasná, viditelná a snadno rozeznatelná od ostatních prvků v e-mailu.
Doporučuji mít více variant CTA – primární a sekundární, ty mohou být klidně textové nebo méně výrazné. Nejlépe mohou fungovat e-maily právě jen s jednou výzvou k akci, i když to často není úplně jednoduché.
5/ Proveďte korekturu:
Kromě gramatiky a pravopisu zkontrolujte konzistenci a tón komunikace. Nezapomeňte, že profesionální vzhled e-mailu zvyšuje jeho důvěryhodnost. Ideálně by měl e-mail projít korekturou někým dalším z týmu.
6/ Zkontrolujte nastavení odesílatele:
Jméno odesílatele a e-mailová adresa by měly být snadno rozpoznatelná a spojené s vaší značkou. Příliš obecný nebo neznámý název může příjemce zmást nebo způsobit, že e-mail ignorují.
Nekteré značky pracují s tím, že mění odesílatele na můj vkus až moc často. Já jsem zde více konzervativní a držel bych se nějaké konzistentní podoby. Určitě můžete vyzkoušet třeba jméno – osobního odesílatele za váš brand, nebo jméno v kombinaci se značkou. Pár příkladů:
- MůjBrand
- Tomáš Omáčka
- Tomáš Omáčka | MůjBrand
7/ Ověřte design e-mailu:
Zajistěte, aby byl e-mail vizuálně přitažlivý, konzistentní s brandingem a měl jasnou strukturu. Použijte různé prvky, jako jsou obrázky, tlačítka, mezery, nadpisy a krátké odstavce, abyste čtenáře jednoduše provedli obsahem e-mailu.
8/ Použijte kvalitní obrázky:
Obrázky by měly být ve vysokém rozlišení, aby nepůsobily rozmazaně, a měly by vizuálně doplňovat obsah e-mailu. Nezapomeňte ale obrázky komprimovat, pokud mají moc velkou velikost. Velké obrázky se načítají dlouho a uživatel s pomalým připojením k internetu se ho nemusí dočkat v nějakém rozumném čase.
Obrázky by také neměli obsahovat velké množství vloženého textu. Hlavně malého textu, který může být třeba na mobilu nečitelný.
Vyzkoušet můžete také GIFy pro zajímavé zpestření designu e-mailu – i zde platí použít co nejmenší velikost obrázku.
9/ Náhled e-mailu před odesláním:
Před odesláním každého e-mailu si e-mail vždy pošlete sami sobě. Nespočetněkrát se mi stalo, že když jsem e-mail připravoval, neviděl jsem žádnou chybu a když jsem si email poslal, hned jsem nějakou našel. Nezapomeňte také kliknout na každý odkaz v e-mailu.
10/ Zkontrolujte zobrazení na různých zařízeních:
Optimalizace pro mobilní zařízení je nezbytná, protože většina lidí otevírá e-maily na svých telefonech. Ujistěte se, že text je čitelný, obrázky se správně zobrazují a CTA je snadno dostupná na všech typech zařízení.
11/ Vyberte správný čas odeslání:
Na základě vaší cílové skupiny vyberte nejlepší den a čas pro odeslání e-mailu. Analýza minulých kampaní může pomoct odhalit, kdy jsou vaši odběratelé nejaktivnější a kdy je pravděpodobné, že otevřou e-mail. Doporučuji čas odeslání občas měnit a experimentovat, než se zaseknout a stále posílat e-mail ve stejný den a čas.
12/ Viditelný odkaz pro odhlášení:
Je důležité, aby příjemci snadno našli odkaz na odhlášení z odběru. Přehledný a viditelný odkaz snižuje míru označení e-mailu jako spam, protože příjemci mají možnost odhlásit se legitimní cestou.
Jsou to základní věci, já vím, ale z mé zkušenosti není špatné tyto věci čas od času procházet. Pro pravidelné posílání je nejlepší kontrola:
- VŽDY poslat e-mail sám sobě.
- Pokud je to možné, tak nechat e-mail přečíst někoho dalšího.