Čtyři typy e-mailových kampaní, aneb co mám posílat

Pravidelná e-mailová komunikace je základ úspěšného e-mail marketingu. Poslat jeden e-mail za měsíc vám pravděpodobně nebude stačit k tomu, abyste využili tento kanál na maximum. Zjistěte, co posílat za newslettery.

Přihlaste se k mému newsletteru zdarma

Registrujte se do mého newsletteru a získejte každou neděli e-mail plný přesně takových tipů, know-how a informací pro váš lepší e-mail marketing a ecommerce.

Pravidelná e-mailová komunikace je základ úspěšného e-mail marketingu. Poslat jeden e-mail za měsíc vám pravděpodobně nebude stačit k tomu, abyste využili tento kanál na maximum.

Často se setkávám s tím, že společnosti neví, jaké e-maily mají vlastně posílat, a že neplánují e-mailing stejně jako plánují třeba kampaně na Facebook.

V dnešním newsletteru se podíváme jak na strategii e-mailngu a jaké typy newsletterů můžete pravidelně posílat na svou databázi.

Nejdřív k plánování a strategii.

Stejně jako pro každý jiný kanál marketingového mixu i pro e-mail marketing byste měli mít připravenou strategii. Co je vaším cílem? Čeho chcete dosáhnout? A jak vám v tom všem pomůže e-mail marketing? Odpovědi na tyto otázky vám zjednoduší přípravu plánu a zajistí maximální využití e-mail marketingu jako kanálu k jeho dosažení.

Pokud je vaším cílem vyšší obrat, budou vaše kampaně hlavně prodejní. Naopak pokud je vaším cílem vytvářet vztah se zákazníkem, budou vaše kampaně více osobní, příběhové a brandové. Realita bude pravděpodobně někde uprostřed. Je na vás, abyste vytvořili takový plán, který bude kombinací prodejních a brandových kampaní, šitou na míru vaší cílové skupině.

Součástí strategie může být tonalita značky nebo přímo zmíněné využití e-mailingu např. ke zvyšování retence zákazníků nebo budování komunity věrných fanoušků kolem vaší značky. Reálně to může znamenat, že budete tlačit na druhý, třetí a čtvrtý nákup pomocí obchodních pobídek, ale zároveň se budete soustředit na obsah, který vaše zákazníky zajímá, jako jsou například články, rady a tipy nebo třeba reálné příběhy vašich zákazníků. Z těchto kroků vám potom vznikne plán.

Součástí plánu jsou pak konkrétní kampaně zanesené na časové ose, například jednou týdně, a je v nich popsáno, na jaké segmenty se bude jaký obsah odesílat. E-mailové kampaně mohou také kopírovat vaše ostatní marketingové kanály, např. stejný banner, který vám běží na Facebooku, můžete použít i v e-mailu a naopak.

Svým klientům vždy doporučuji alespoň jednoduchý a stručný plán – na začátek vám bude stačit jednoduchá tabulka, kde si budete plánovat své pravidelné newslettery.

Plán e-mailových newsletterů

Když přemýšlíte o strategii a o tom, co budete posílat, budou se vám hodit následující tipy na kampaně, které můžete zařadit do rozesílky. Za sebe rozděluji do tří hlavních kategorií:

Prodejní kampaně

Kampaně zaměřené na konkrétní produkty a kategorie s cílem prodávat nebo představit produktové řady. Do těchto newsletterů můžete kombinovat:

  • Nejprodávanější produkty / oblíbené produkty
  • TOP kategorie
  • Upozornění na produkty znovu skladem
  • Poslední kusy
  • Novinky v nabídce
  • Produktové recenze a srovnání
  • Sezónní tipy na produkty a kategorie
  • Můžete zkombinovat s významnými událostmi v kalendáři, pokud je to vhodné. To mohou být příležitosti jako jsou Den dětí, Den otců atp.

Brandové kampaně

Jsou pro mě typy kampaní, ve kterých není hlavním cílem za každou cenu prodávat. Cílem však může být zlepšit vztah s uživateli ve vaší databázi a vašimi zákazníky. Cílem také může být něco předat a svým zákazníkům něco dát, a nemusí to být ani něco fyzického, ale například i informace a zajímavosti. Do těchto newsletterů můžete řadit např.:

  • Příběhy svých zákazníku, UGC, ukázky jak vaše produkty a služby používají vaši zákazníci
  • Návody a tipy, např. jak se starat o zboží, jak s ním pracovat nebo jak ho správně používat
  • Zákulisní pohled do vaší společnosti, co se děje, co připravujete, Sneek peak
  • Různé druhy inspirace nebo obsahu, který je pro vaši cílovou skupinu inspirativní
  • Spolupráce s ambasadory nebo celkově nové spolupráce s dalšími značkami
  • I zde můžete zařadit vybrané významné události v kalendáři, jako jsou např. Den země, Mezinárodní den kávy atp.

Promo kampaně

Samostatnou kategorií by mohly být promo kampaně. Strategie každého brandu je jiná, ale velice pravděpodobně jednou za čas přijde chvíle i na tento typ kampaní, i kdyby to bylo jen v období výprodejů jako je Black Friday atp. Pak do této kategorie patří newslettery tohoto typu:

  • Produkty ve výprodeji nebo slevě, cenové bomby, stálá výhodná nabídka
  • Speciální slevové kódy
  • Dárky k nákupu nebo doprava zdarma
  • Giveaway
  • Soutěže

Vím, že někdy je složité komunikovat delší výprodejová období, ale i se slevou se dá hrát:

  • Kategorie ve slevě
  • Vaše velikost ve slevě
  • Úrovně slevy – 10 %, 20 %, 30 %…
  • Produkty pro [muže/ženy/děti] ve slevě

A ještě jeden tip pro ty, kteří nemají rádi slevy. Sleva není jediný způsob komunikace 🤫

  • Balík produktů výhodněji
  • BOGO – kup X a získej Y výhodněji nebo zdarma
  • Cashback
  • Kup jedna, získej jedna
  • Giveaways
  • VIP klub
  • Voucher na další nákup
  • Kup a vyhraj
  • Refferal program
  • Kup a získej dárek

Doufám, že vám pár těchto nápadů pomůže poskládat svou e-mail marketingovou strategii a hlavně, že vám pomohou být ve svém úsilí konzistentní.

Rada na závěr pro jednotlivé e-maily – je možné kombinovat výše uvedené tipy a skládat newslettery z oblíbených kategorií + produktů ve slevě a ještě s odkazem na landing page k Mezinárodnímu Dni dětí. Ale pamatujte, čím více sdělení má e-mail, čím více CTA (Call-to-actions) výzev k akci, tím více drobíte soustředění svých čtenářů.

Lukáš Hertl, specialista na e-mailový marketing

Lukáš Hertl

💌 E-mail marketing nadšenec

💬 Spojte se semnou na Instagramu a Linkedinu

Další newslettery

Přihlaste se k mému newsletteru zdarma

Registrujte se do mého newsletteru a získejte každou neděli e-mail plný přesně takových tipů, know-how a informací pro váš lepší e-mail marketing a ecommerce.