Co dělat, když se zákaznická databáze zmenšuje

Dnešní nedělní newsletter věnujeme Churn rate (česky, ale to nikdo neříká, by to byla “míra odlivu”) a proč je pro vás důležité jeho pochopení a co můžete dělat pro zlepšení svého e-mail marketingu.

Přihlaste se k mému newsletteru zdarma

Registrujte se do mého newsletteru a získejte každou neděli e-mail plný přesně takových tipů, know-how a informací pro váš lepší e-mail marketing a ecommerce.
Zákaznická databáze se vám zmenšuje?

Co je Churn rate?

Churn rate vyjadřuje procento lidí, kteří se odhlásili nebo byli odebráni z vašeho seznamu každý týden, měsíc, kvartál, rok podle toho jak to měříte.

Churn rate se často používá u podnikání, kde vyjadřuje procento lidí, kteří zrušili své pravidelné předplatné. Churn rate má obecně širší použití na více aspektů ve vztahu mezi společností a uživatelem.

V našem případě aplikujeme vypočet na e-mail marketing a mluvíme o seznamu kontaktů s uživateli, kteří jsou ale i nejsou platící zákazníci.

Takto si Churn rate můžete vypočítat a sledovat ho sami:

Churn rate: (Přihlášení na začátku časové periody – Přihlášení na konci časové periody)/ Přihlášení na začátku časové periody

 

A jaký je rozdíl Churn rate a unsubscribe rate?

Na první pohled se může zdát, že je to to samé, možná i lepší pro e-mail marketing a ano, je to velmi důležitá metrika pro e-mail marketéry. Obě hodnoty vám pomohou dělat lepší e-mailing.

Rozdíl je hned jasný ze vzorce pro výpočet unsubscribe rate:

Unsubscribe rate: (počet odhlášených/počet odeslaných e-mailů) x100

Churn rate oproti unsubscribe rate lépe vyjadřuje chování v čase, nebo za časové období. Ale záleží víceméně na vás, co se vám více líbí. Klidně použijte obě, já se dnes podívám na churn rate.

 

Proč je to důležité

Když budete sledovat Churn rate, budete vědět, kolik lidí opouští (nebo je z ní odstraněno) vaši databázi. To vám pomůže pochopit, jestli má váš obsah u publika odezvu. Díky tomu následně můžete testovat a zlepšovat své snažení v e-mailingu.

V ideálním případě si stanovíte referenční hodnoty pro Churn rate z vaší databáze a poté se budete snažit tuto míru odchodu snížit vytvářením lepšího obsahu, zasíláním e-mailů ve vhodnější čas anebo využití reaktivačních kampaní.

Jak můžete snížit Churn rate?

  • Segmentace – Díky segmentaci databáze podle zájmů a chování odběratelů se můžete zaměřit na zasílání obsahu, který je relevantní pro každého konkrétního odběratele, a zvýšit tak míru udržení. Koneckonců, čím více se odběratelé zapojí do vašeho e-mailového obsahu, tím menší je pravděpodobnost, že se z vašeho seznamu odhlásí.
  • Reaktivační kampaně – Jakmile segmentujete svou databázi, můžete automatizovat zasílání re-aktivačních kampaní lidem, kteří se po stanovenou dobu (například 6 měsíců) nezapojili do vašich e-mailů, nebo nenakoupili, nenavštívili váš web. Je to skvělý způsob, jak zachránit téměř ztracené odběratele a zároveň můžete s klidným srdcem klidně vyčistit svůj seznam a pokud se vám do toho nechce po 6 měsících, po 12 bez aktivity to zkuste znova.
  • Budování vztahu – Ve světě e-mailového marketingu není nic důležitějšího než vztah, který máte se svými odběrateli. I když existuje spousta tipů, triků a hacků, které můžete použít ke zvýšení míry otevření a míry prokliků, nikdy kvůli použití těchto strategií neohrožujte vztah. Čím silnější bude váš vztah s odběrateli, tím méně budou chtít váš seznam opustit.

Poslední bod není vůbec jednoduchý, já vím, ale kdyby byl, tak už má každý podnikatel a marketer vystaráno. Přesto existují způsoby, jak se dá s lidmi ve vaší databázi vztah budovat od začátku. Např. sběr preferencí, průzkumy a zpětná vazba nebo výzva k odpovědi a zapojení uživatelů do tvorby obsahu.

Příště se zase podíváme, jak může vypadat taková reaktivační kampaň.

A jaká metrika v e-mail marketingu je pro vás důležitá?

Lukáš Hertl, specialista na e-mailový marketing

Lukáš Hertl

💌 E-mail marketing nadšenec

💬 Spojte se semnou na Instagramu a Linkedinu

Další newslettery

Přihlaste se k mému newsletteru zdarma

Registrujte se do mého newsletteru a získejte každou neděli e-mail plný přesně takových tipů, know-how a informací pro váš lepší e-mail marketing a ecommerce.