Strategie a plán e-mail marketingu. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Strategii e-mail marketingu potřebuje každý podnikatel, ale jen málokdo ji má. Ukážu vám, jak vytvořit plán, který kombinuje prodejní a brandové kampaně pro maximum výsledků.

Přihlaste se k mému newsletteru zdarma

Registrujte se do mého newsletteru a získejte každou neděli e-mail plný přesně takových tipů, know-how a informací pro váš lepší e-mail marketing a ecommerce.

💌 Strategie a plán e-mail marketingu

Stejně jako pro každý jiný kanál marketingového mixu, i pro e-mail marketing byste měli mít připravenou strategii. Co je vaším cílem? Čeho chcete dosáhnout? A jak vám v tom všem pomůže e-mail marketing? Odpovědi na tyto otázky vám zjednoduší přípravu plánu a zajistí maximální využití e-mail marketingu jako kanálu k jeho dosažení.

Pokud je vaším cílem vyšší obrat, budou vaše kampaně hlavně prodejní. Naopak pokud je vaším cílem vytvářet vztah se zákazníkem, budou vaše kampaně více osobní, příběhové a brandové. Realita bude pravděpodobně někde uprostřed, každý chce v nějakou chvíli prodávat nebo propagovat své produkty a služby a je na vás, abyste vytvořili takový plán, který bude kombinací prodejních a brandových kampaní.

Strategie ztvárňují cestu k vašim dlouhodobým cílům a e-mail marketing využívají jako komunikační a prodejní kanál. Plán jsou konkrétní kroky, jak se k těmto cílům přiblížit. Strategii doporučuji vždy navázat na obchodní cíle a sjednotit ji napříč marketingovými kanály, kterými jsou kromě e-mail marketingu i proklikové reklamy nebo komunikace na sociálních sítích.

 

Strategie

Součástí strategie může být tonalita značky nebo přímo zmíněné využití e-mailingu např. ke zvyšování retence zákazníků nebo budování komunity věrných fanoušků kolem vaší značky. Reálně to může znamenat, že budete tlačit na druhý, třetí a čtvrtý nákup pomocí obchodních pobídek, ale zároveň se budete soustředit na obsah, který vaše zákazníky zajímá, jako jsou například články, rady a tipy nebo třeba reálné příběhy vašich zákazníků. Z těchto kroků vám potom vznikne plán.

 

Plán

Součástí plánu jsou pak konkrétní kampaně zanesené na časové ose, například jednou týdně, a je v nich popsáno, na jaké segmenty se bude jaký obsah odesílat. E-mailové kampaně je ideální kombinovat s dalšími kanály, jako jsou sociální sítě nebo PPC reklama, abyste dosáhli co možná největšího zásahu a váš marketing byl omnichannel (tedy aby stejná komunikace probíhala na více kanálech ve stejnou chvíli).

Plánování e-mail marketingových kampaní je jedním ze základních předpokladů úspěchu. Ještě se mi nestalo, že bych narazil na úspěšný e-mail marketing tam, kde se nepřipravoval žádný plán.

Pak už jen stačí vytrvat a zůstat konzistentní. Pokud chcete posílat dva e-maily týdně, tak posílejte dva e-maily týdně – pořád a hlavně bez přestání. Když někdy pošlete jen jeden e-mail za týden, asi se nic vážného nestane. Když nepošlete žádný e-mail celý měsíc, asi to pocítíte na obratech nebo jiných cílech, které jste si stanovili.

Na začátek plánování vám bude stačit jednoduchá tabulka, kde si můžete plánovat své pravidelné newslettery.

Plán a strategie email marketingu

Typy kampaní

Jaké druhy kampaní zahrnout do svého e-mail marketingového plánu a strategie? Zde nabízím základní kampaně, které by ve vašem plánu neměly chybět:

  • Prodejní kampaněObsahují nejprodávanější produkty, oblíbené produkty, TOP kategorie, výprodeje, slevy, upozornění na položky znovu skladem nebo poslední kusy.
  • Brandové kampaněSem patří spolupráce s ambasadory, představení nových kolekcí, produktů a služeb, příběhy zákazníků, oslavy výročí brandu, informace o věrnostním klubu.
  • Promo kampaněJednorázové akce obsahující slevu, speciální nabídku, výprodej, poslední šanci, slevový kód, soutěž či giveaway (darování) produktu.
  • Kampaně k významným událostemE-maily s přáním ke svátku, výročí, speciálním dnům a příležitostem (Den Země, Mezinárodní den žen…), s pozvánkou na událost nebo se speciálním sdělením zakladatele.

Různé kampaně můžete kombinovat pro dosažení maximálního výkonu svého e-mail marketingu.

Do plánu nezapomeňte také zahrnout automatické kampaně, které zvedají výkon ještě více. Ale o plánu automatických kampaní a jejich kombinací si povíme zase něco příště.

Pusťte se do své strategie e-mail marketingu a užijte si krásný zbytek neděle!

Lukáš Hertl, specialista na e-mailový marketing

Lukáš Hertl

💌 E-mail marketing nadšenec

💬 Spojte se semnou na Instagramu a Linkedinu

Další newslettery

Přihlaste se k mému newsletteru zdarma

Registrujte se do mého newsletteru a získejte každou neděli e-mail plný přesně takových tipů, know-how a informací pro váš lepší e-mail marketing a ecommerce.